
این گروه از سال تحصیلی 1366 با پذیرش دانشجو در
مقطع کارشناسی آغاز به کار نمود. در سال 1382 ؛ این گروه با توجه به ماهیت رشته ها
؛ مدیریت و برنامه ریزی آموزشی نامگذاری شدکه در مقطع کارشناسی در رشته مدیریت و
برنامه ریزی آموزشی و در مقطع کارشناسی ارشد با سه گرایش مدیریت آموزشی از سال
1372، تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش از سال 1385 ، و برنامه ریزی درسی 1386 و در مقطع
دکتری از سال 1393 در دو رشته فلسفه تعلیم و تربیت و برنامه ریزی درسی دانشجو می پذیرد .
دانشجویان رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی در
راستای دستیابی به دانش و مهارت های زیر تربیت می شوند :
آشنایی با مدیریت اسلامی بطور اعم و با مدیریت
آموزشی بطو ر اخص ؛ آشنایی با تئوریهای مختلف مدیریت آموزشی ؛ آشنایی با اهداف
کلی آموزش و پرورش ؛ آشنایی با روشهای اجرائی آموزش و پرورش در رابطه با نحوه
سازماندهی ادارهها ، تشکیلات و تامین بودجه ؛ آشنایی با برنامه ریزی درسی و آموزشی ؛ ایجاد توان
ارتباط مدیریتی با مدرسان و مربیان ؛ دارا بودن قدرت تشخیص در برابر مسائل و
مشکلات مختلف آموزشی و آشنایی با اصول عمومی آموزش و پرورش در ارتباط با مدیریت
آموزشی .
گرایش تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش نیز اهداف زیر
را دنبال می کند :
آشنایی با نظریه های تربیتی ، مکاتب فلسفی و
شناسایی فلسفه تربیتی اسلام ؛ شناخت اصول و مفاهیم اساسی در زمینه برنامه ریزی
آموزشی و تربیت متخصصین آموزش در سطوح مختلف آموزش و پرورش ؛ ایجاد توانایی تحقیق
در بعد اجتماعی ، تاریخی و فلسفی تعلیم و تربیت اسلامی ؛ آماده ساختن دانشجویان
برای ادامه تحصیل در سطوح بالاتر ؛ توانایی تحلیل نظریات تربیتی و استفاده کاربردی
فلسفه اسلامی در راستای سیاستگذاری های اهداف آموزشی ؛ توانایی تحقیق تاریخی و
فلسفی در زمینه تعلیم و تربیت اسلامی .
رشته برنامه ریزی درسی به منظور :
ارتقای کیفیت برنامه های درسی در ارتقاء دانش ،
نگرش و مهارت فراگیران تاثیر چشمگیری دارد پس بازنگری و به روز نمودن برنامه های
درسی ( با توجه به تحولات و نوآوری های گوناگون در عرصه تبادل اطلاعات ، تحولات
اقتصادی ، اقتصاد مبتنی بر دانش و ...) توجه بیشتر متخصصان را می طلبد . از این رو
اصلاح و بازنگری برنامه های درسی در دانشگاه های پیشرفته جهان مطابق با تحولات روز
صورت می گیرد زیرا تحولات جامعه باعث می گردد تا برنامه های درسی در خدمت جامعه
باشد و نیاز های آن را بر آورده سازد . توجه لازم ازسوی مسوولان به امر ارزیابی و
بازنگری برنامه های درسی آموزشی می تواند گامی برای مطلوبتر ساختن برنامه های درسی
و درنتیجه رشد و توسعه هر چه بیشتر آن باشد.
تربیت افراد متخصص پژوهشی و آموزشی در حوزه های
برنامه ریزی درسی– کسب آمادگی برای ورود به
عرصه پیشرفته مطالعات برنامه درسی در دوره دکتری اهداف کلی این رشته تحصیلی در
مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می باشند.
- دکتر پروین احمدی - دانشیار (رزومه)
- دکترمریم بناهان قمی - استادیار (رزومه)
- دکتر علی ستاری - استادیار (مدیر گروه) (رزومه)
- دکتر پروین صمدی - دانشیار (رزومه)
- دکتر فریبا عدلی - استادیار (رزومه)
- دکتر مریم سادات قریشی - استادیار (رزومه)
- دکتر هدی سادات محسنی - استادیار
- دکتر گلنار مهران - استاد (رزومه)
- دکتر افسانه نراقی زاده - استادیار (رزومه)