صفحه اصلی
نقشه سایت
ورود اعضاء
العربیه
English
۱۴۰۳ جمعه ۲۴ اسفند
دوباره تلاش کنید
!!!b1!!!
!!!b1!!!
معرفی دانشکده
تاریخچه
رشته ها و مقاطع تحصیلی
شوراها و کارگروه های تخصصی
نقشه دانشکده
آرشیو سالنامههای دانشکده
حوزه ریاست
ریاست دانشکده
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی
معاون پژوهشی و اجرایی
گروههایآموزشی
گروه روانشناسی
گروه روانشناسی تربیتی
گروه علم اطلاعات و دانش شناسي
گروه مشاوره
گروه مديريت و برنامه ريزي آموزشي
اساتید بازنشسته
امورآموزشی
معاون آموزشی
کارشناسان آموزش
گروه روانشناسی
گروه روانشناسی تربیتی
گروه علم اطلاعات و دانششناسی
گروه مشاوره
گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی
فرم ها
اساتید مدعو
فرم شرکت در جلسات دفاع
اخبار و اطلاعیههای آموزشی
فرمها و آییننامهها
کارشناسی
کارشناسی ارشد
دکتری
ترفیع و ارتقا
فرآیندهای آموزشی
فایلهای آموزشی
راهنمای آموزشی جدیدالورود
آیین نامه ها، مقررات و شیوه نامه ها
آئین نامه های مقطع کارشناسی
امور آموزشی
تست
امورپژوهشی
معاون پژوهشی و اجرایی
اخبار و اطلاعیههای پژوهشی
نشریات و تالیفات
اندیشههای نوین تربیتی
مطالعات روانشناختی
نشریات علمی
آئیننامهها
کاربرگها
فرآیندها
سامانه مدیریت نشریات علمی
پرتال نشریات علمی
سامانههای مشابهتیاب
انتشار کتاب
آییننامهها
کاربرگها
فرآیندها
استانداردها
سامانه فروش الکترونیکی کتاب
محتوای مفید
اعتبار ویژه(گرنت)
اعتبار پژوهشی(گرنت)
آییننامهها و شیوهنامهها
کاربرگها
سامانهها
سامانه آموزشی پژوهشی گلستان
ورود به سامانه
فرآیند ثبت و تایید فعالیتها
راهنما و مستندات
سامانه علم سنجی
آزمایشگاه روانشناسی
پیشخوان پژوهشی
نرم افزارهای تخصصی
یادداشتهای پژوهشی
هفته پژوهش و فناوری
سال 1402
سال 1400
سال 1399
سال 1398
فهرست نشریات معتبر داخلی
طرحهای پژوهشی
اموراجراییوفرهنگی
معاون اجرایی
انجمنهای علمی دانشجویی
روانشناسی
روانشناسی تربیتی
علم اطلاعات و دانششناسی
علوم تربیتی
فلسفه تعلیم و تربیت
مدیریت آموزشی
مشاوره
آیین نامه های فرهنگی
فرم های فرهنگی
فرآیندهای فرهنگی
اخبار و اطلاعیه های فرهنگی
مدیریت سبز
معرفی
مدیریت سبز در تعالیم اسلامی
مدیریت سبز از دیدگاه قرآن و روایی
اقدامات و فعالیت ها
سلامت سبز
فروشگاههای سبز
خبرهای سبز
اجرای ایده های سبز
مدیریت سبز در فرهنگ اصیلی ایران
المپیاد علمی دانشجویی کشور
دانشجوی نمونه
کمیته انضباطی
پیام های مناسبتی
حدیث هفته
امور فوق برنامه
نکات ایمنی و بهداشتی
فناوری اطلاعات
سند اخلاقی دانشگاه الزهرا
فرمها
فرم های اساتید مدعو
فرم شرکت در جلسات دفاع
فرم ورود مهمان
امكانات
کارگاه کتاب
سایت رایانه
آزمایشگاه رایانه 104
آزمایشگاه رایانه 207
آزمایشگاه روانشناسی
مرکز تکنولوژی آموزشی
سالن اجتماعات و جلسات دفاع(سالن دکتر سوسن سیف)
مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره دانشگاه الزهراء(س)
تماس با ما
ارتباط مستقيم با رياست دانشكده
ارسال نظرات ،انتقادات و پيشنهادات
معرفی کارکنان
ارتباط با کارشناسان
گروه روانشناسی
گروه روانشناسی تربیتی
گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
دانش علم اطلاعات و دانش شناسی
گروه مشاوره
دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
وبینار "کاربرد هنر درمانی در سلامت روان" برگزار شد.
با موضوع بررسی هنر درمانی با هدف افزایش آگاهی از تاثیرات هنر بر سلامت روان
انجمن علمی دانشجویی مشاوره معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه الزهرا(س) با همکاری گروه دانشجویی دانشگاه هنر و ادبیات دانشگاه شهید بهشتی و با مشارکت انجمن های علمی دانشجویی طراحی پارچه و لباس، کتابت و نگارگری و هنرهای دیجیتال دانشگاه الزهرا(س) وبینار" کاربرد هنر درمانی در سلامت روان" با موضوع بررسی هنر درمانی با هدف افزایش آگاهی از تاثیرات هنر بر سلامت روان با تدریس خانم الهه رحیمیان (ارشد روانشناسی بالینی خانواده دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی نقاشی دانشگاه هنر تهران، مدرک طراحی و نقاشی از دانشگاه هنرهای زیبا فلورانس ایتالیا، هنر درمانگر، عضو حرفه ای انجمن بین المللی هنردرمانی بیانگر آمریکا و مدیر کارگروه شتابدهنده شناخت و رسانه ی آبانا) در روز چهارشنبه 12 آبان ماه 1400 از ساعت17 الی19 با حضور100 نفر از علاقمندان در فضای اسکای روم برگزار نمود.
اهم مطالب بیان شده در این وبینار به شرح زیر میباشد:
- معرفی و بیان تاریخچه هنر درمانی
- معرفی ابزار هنر درمانی و مزایای آن
- بررسی هنردرمانی در ایران
- بررسی سلامت آن در سلامت روان
و ...
مشاهده گزارش وبینار
این برنامه با حضور خانم الهه رحیمیان (ارشد روانشناسی بالینی خانواده دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی نقاشی دانشگاه هنر تهران، مدرک طراحی و نقاشی از دانشگاه هنرهای زیبا فلورانس ایتالیا، هنر درمانگر، عضو حرفه ای انجمن بین المللی هنردرمانی بیانگر آمریکا و مدیر کارگروه شتابدهنده شناخت و رسانه ی آبانا) و دبیران انجمن ها و حضار گرامی به اجرا رسید. سرآغاز وبینار، خانم هدا برقعی دبیر انجمن مشاوره دانشگاه الزهرا(س) ضمن درود و احترام و خوشامدگویی برنامه را به مدرس کارگاه خانم رحیمیان سپردند. ایشان در ابتدا خود را معرفی نمودند و بخش تئوری کارگاه را آغاز کردند. در این بخش بیان کردند :هنر درمانی شاخه ای از روانشناسی و هنر است که دارای رویکرد های هنری و روانشناسانه می باشد.تاریخچه ی آن را می توان از زمان انسان های غارنشین که احساسات خود اعم از ترس، اضطراب و شادی را بر روی دیوار غار ها ترسیم می کردند، در نظر گرفت اما به طور آکادمیک کشورهای انگلیس و آمریکا پایه گذار آن هستند و به صورت موازی پیش می روند. گفته می شود هنر درمانی از بستر نقاشی کودکان و همچنین روانپزشکی پدیدار شده است. در هنر درمانی با کمک ابزار هنری از رویکرد غیر کلامی استفاده می شود به همین دلیل برای درمانجو به نسبت کلام راحت تر و آسان تر است.
هنردرمانی بیانگر، رشته ای مجزا است که مجموعه همه هنرها مثل نقاشی، موسیقی، نمایش و ... را شامل می شود.
ابزار هنر درمانی شامل ابزار مختص هنرهای تجسمی مانند انواع رنگ، قلمو، کاغذ و مقوا، نخ کاموا، گل و ... می باشد که بر حسب نوع تمرین از این ابزارها استفاده می شود. مزایای هنردرمانی شامل افزایش مهارت هنری در دوران کودکی، ابراز خود و خوداکتشافی، بیان احساسات پنهان، دیدن راه حل ها، خلاقیت و سلامتی در فرایند تمرین ها و ایجاد رابطه مثلثی هنر درمانی است. منظور از ایجاد رابطه ی مثلثی آن است که ابزار هنری بین درمانگر و درمانجو به عنوان واسطه قرار می گیرد و دیگر کلام مطرح نیست. در هنر درمانی اشخاص با هر سنی و در هر محیطی می توانند از آن بهره گیرند فقط با توجه به شرایط سنی تمرینات تغییر می کند. در ایران هنردرمانی بیشتر برای کار با کودکان مطرح شده است اما برای بزرگسالان هم باید آگاهی را افزایش داد مخصوصا برای سالمندان زیرا با بیان گذشته خود و خلق اثر هنری، آرامش بیشتری دریافت خواهند کرد. اصولا افرادی که به سمت هنر درمانی گرایش پیدا می کنند در دو گروه طبقه بندی می شوند. گروه اول جهت توانمند سازی خود شرکت می کنند؛ این توانمند سازی شامل افزایش خلاقیت و اعتماد به نفس و بالا بردن آستانه ی صبر و تحمل سازنده می شود. گروه دوم به دلیل بیماری ها و اختلالاتی مثل اضطراب، افسردگی، ترس و... مراجعه می کنند.
هنر درمانی بر سلامت روان تاثیر گذار است به نوعی که مکمل درمان خواهد بود. با خلق اثر هنری احساسات در ضمیر ناخوداگاه شناسایی می شود. علاوه بر آن با بیان احساسات و حس رهایی فضایی امن و بدون قضاوت برای بیان احساساتی مثل ترس، غم و اضطراب خلق می شود. از دیگر تاثیرات آن بر سلامت روان، کمک به کاهش اضطراب و استرس جسمی و ذهنی ( کاهش سطح کورتیزول) و افزایش سطح دوپامین در مغز هنگام خلق اثر هنری می باشد.
نتایج به دست آمده از تحقیقات و مطالعاتی که در این حوزه شکل گرفته به ما نشان می دهد که هنردرمانی باعث ایجاد کنترل و شناخت احساسات، افزایش عزت نفس، کشف و سفری در خود و از بین بردن موانع عاطفی و ارتباط موثر می شود.
مدرس در بخش عملی کارگاه سه تمرین را برای شرکت کنندگان آماده کردند. تمرین اول نقاشی با دست غیر مسلط بود. این تمرین با هدف گرم کردن دست و نهراسیدن درمانجو از نقاشی بود زیرا اکثر انسان ها با دست غیر مسلط نمی توانند تصویر دقیقی را نقاشی کنند. در تمرین دوم شرکت کنندگان باید تصویر خود را در زمان گذشته، حال و آینده ترسیم می کردند. در این تمرین افراد توانستند احساسات خود را بروز دهند. در تمرین سوم تصویر تخم مرغ جادویی را به نمایش گذاشتند و بیان کردند اگر تخم مرغ بشکند دوست دارید چه چیزی از آن بیرون آید.خواسته ی خود را نقاشی کنید. سپس تصویر غاری را نمایش دادند و گفتند برای اینکه وارد غار شوید چه تصوری از درون غار دارید، آن را نقاشی کنید. در ادامه از شرکت کنندگان خواسته شد تا با تصاویری که نقاشی کرده بودند در حد یک پاراگراف داستان بنویسند. در این تمرین تصویر درون تخم مرغ خواسته ها و آرزوهای خود از این دنیا و تصویری که از درون غار داشتند دیدگاه شان نسبت به دنیا بود. در این بخش عملی، شرکت کنندگان داوطلبانه تمرینات خود را از طریق وبکم به نمایش گذاشتند و به پرسش های مطرح شده پاسخ دادند. سر انجام به عنوان سخن پایانی چندین کتاب مرتبط با این حوزه را معرفی نمودند. ارائه ی تدریس ایشان120 دقیقه طول کشید. در انتها از قبول دعوت خانم الهه رحیمیان و حضور کلیه شرکت کنندگان و اعضای انجمن های علمی دانشجویی مشاوره، کتابت و نگارگری، طراحی پارچه و لباس و هنرهای دیجیتال دانشگاه الزهرا(س) تقدیر و تشکر به عمل آمد و برنامه به پایان رسید.
تاریخ:
1400/08/22
تعداد بازدید:
1812
منبع:
فیلم مرتبط
صوت
انجمن مشاوره و راهنمایی
!!!b1!!!
!!!b1!!!
دبیر
اعضاء
استاد مشاور
توانمندی ها و مهارت ها
راه های ارتباطی
برنامه های در دست اجرا
گزارش فعالیتهای انجمن
آخرین اخبار
خشونت سایبری
1403/04/11
سرآمدهای آموزشی 1403
1403/02/18
روز روانشناسی و مشاوره
1403/02/09
حضور آقای دکتر عبداللهی در دوره آموزشی« آموزش خانواده و فرزند پروری» در سازمان امور دانشجویان
1402/12/23
برگزیدگان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
1402/10/12
تمامي حقوق سايت براي
دانشگاه الزهرا ( س )
محفوظ است.
معاون پژوهشی و اجرایی
آیین نامه ها و فرم های پژوهشی
اعتبارهای پژوهشی (گرنت)
اطلاعیه های پژوهشی
فرایندهای پژوهش
هسته های پژوهش
فهرست نشریات علمی معتبر و نامعتبر
آثار وتالیفات اساتید و کارمندان
طرح های پژوهشی مصوب اعضاء هیات علمی
فرصت مطالعاتی و همکاری های بین المللی
فایل های آموزشی پژوهشی
پژوهشگران برتر
نشریات
سایتهای مهم پژوهشی
توانمندیهای پژوهشی
مجموعه کارگاههای اشتراک دانش و توانمندسازی پژوهشی
تاریخچه
افتخارات
رشته ها و مقاطع تحصیلی
منشور اخلاقی
چشمانداز دانشگاه الزهرا(س) در افق 1404
برنامه راهبردی و عملیاتی
سالنامه دانشکده
ریاست دانشکده
معاونین و مدیران دانشکده
روسای پیشین
شوراها و کارگروه های تخصصی
نمودار سازمانی
Faculty Brochure Introduction
انعکاس در رسانه
پرسش های متداولFAQ
نقشه وب سایت
مجموعه تصاویر
مجموعه فیلم
مجموعه صوت
شماره های تماس
آدرس :
تهران،خیابان ده ونک ، روبروی درب اصلی دانشگاه الزهرا(س)، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
✉
کدپستی :
1993893973
☏
تلفن :
982188049937+
نمابر :
982188041464+
ارسال نظرات و پیشنهادات:
edupsy@alzahra.ac.ir
معاون آموزشی
اخبار دفاعیه ها
اطلاعیه های آموزش
فرآیندهای آموزشی
راهنمای آموزشی جدیدالورود
آیین نامه امتحانات
اخبار و اطلاعیههای دانش آموختگان
اخبار و اطلاعیه های استعداد درخشان
اطلاعیه های دانشجویان بین الملل
دوره کارشناسی
دوره کارشناسی ارشد
دوره دکتری
آیین نامه ترفیع و ارتقاء (هیات علمی)
فرم های مورد نیاز پایان نامه
کارگاه های آموزشی
فرصت مطالعاتی دانشجویان
فایل های آموزشی
شیوه نامه حذف دروس و غیبت در جلسه امتحان
گزارش پیشرفت رساله دانشجویان دوره دکتری متقاضی تمدید سنوات ترم یازدهم / دوازدهم
تایید استاد راهنما با تقاضای مرخصی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی
شیوه نـامه اجرایی اعطـای بورس خارج ازکشور